W jakim wieku najczęściej rozpoznaje się ADHD?

Zaburzenia związane z nadpobudliwością psychoruchową, czyli ADHD to problem, z którym zmaga się coraz więcej dzieci i młodzieży. Wielu rodziców zadaje sobie więc pytanie, w jakim wieku najczęściej diagnozuje się ADHD i jak przebiega proces diagnostyczny. W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, omawiając etapy rozwoju, na których można zauważyć objawy ADHD oraz metody diagnostyczne stosowane przez specjalistów.

Na jakim etapie rozwoju rozpoznaje się ADHD u dzieci?

ADHD może występować już u małych dzieci, jednak ze względu na różnorodność objawów oraz fakt, że niektóre z nich są naturalnymi zachowaniami dla danej grupy wiekowej, rozpoznanie zaburzenia może być trudne. Najczęściej objawy ADHD zaczynają się pojawiać w wieku przedszkolnym, a ich nasilenie może wzrastać wraz z wiekiem dziecka.

W wieku przedszkolnym (około 3-5 lat) można zaobserwować pierwsze symptomy ADHD, takie jak nadmierna ruchliwość, trudności z koncentracją czy impulsywne zachowania. W wieku szkolnym (około 6-12 lat) objawy ADHD mogą stać się bardziej widoczne i utrudniać funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym. Problemy z koncentracją, organizacją czasu, kontrolą emocji czy zachowaniami społecznymi mogą prowadzić do trudności w nauce i relacjach z rówieśnikami.

Na czym polega diagnostyka ADHD?

Diagnostyka ADHD opiera się na wieloetapowym procesie, który obejmuje zarówno ocenę objawów klinicznych, jak i przeprowadzenie różnorodnych badań i testów. Proces diagnozy ADHD w Szczecinie może być długi i skomplikowany, ale jest niezbędny do postawienia właściwego rozpoznania i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Pierwszym etapem diagnostyki jest zebranie informacji o dziecku, jego historii rozwoju, funkcjonowaniu w różnych obszarach życia oraz obserwacji zachowań. W tym celu specjalista przeprowadza wywiad z rodzicami, nauczycielami oraz samym dzieckiem. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie badań psychologicznych, które mają na celu ocenę funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Testy te mogą obejmować ocenę inteligencji, funkcji wykonawczych, zdolności uwagi czy kontroli impulsów. W diagnostyce ADHD ważne jest również wykluczenie innych zaburzeń, które mogą dawać podobne objawy. W tym celu specjalista może zlecić dodatkowe badania, takie jak badanie słuchu czy wzroku.

Rozpoznanie ADHD może nastąpić na różnych etapach rozwoju dziecka, jednak najczęściej objawy zaczynają się pojawiać w wieku przedszkolnym i szkolnym. Warto wspomnieć, że ADHD często diagnozowane jest także u osób dorosłych, jednak do ich badania stosuje się inne narzędzia badawcze, niż w przypadku dzieci i młodzieży.